Z entuzjastycznym przyjęciem widowni spotkał się spektakl „Adam” w reżyserii Sebastiana Fabijańskiego, którego premiera odbyła się 27 lipca w Teatrze Ekologicznym Bohema House. Widowisko muzyczne z udziałem czołowych wokalistów z różnych stron sceny muzycznej opowiada o losach garstki osób ocalałych w zniszczonym w wyniku kryzysu klimatycznego postapokaliptycznym świecie. Twórcy otrzymali owacje na stojąco.
Teatr Ekologiczny Bohema House znany był do tej pory głównie z autorskich przedstawień dla dzieci. „Adam” jest pierwszą produkcją przygotowaną z myślą o nieco starszej widowni. Przy czym sceny nierealistyczne i symboliczne nadają spektaklowi charakter bajki dla dorosłych.
Na scenie widzimy świat zniszczony w wyniku degradacji środowiska naturalnego. Refleksja przyszła zbyt późno. Ludzkość nie sprostała wyzwaniu, jakim stał się kryzys klimatyczny i degradacja środowiska. Przetrwała zaledwie garstka ludzi, którzy zmagają się z indywidualnymi dramatami.
Mocną stroną spektaklu są utwory muzyczne autorstwa Ramzesa (Mateusza Sumary) oraz Feno (Artura Barbachena) z tekstami Sebastiana Fabijańskiego. Na scenie wykonują je: Karolina Czarnecka, Wiktoria Kostrzewa, Feno, Łukasz Gocławski, Katarzyna Granecka i Sebastian Fabijański, który jest autorem zarówno libretta jak i całego scenariusza. Punktem wyjścia dla oprawy muzycznej spektaklu jest rap, ale znajdują się w niej również utwory innych gatunków.
Zobacz wideo do utworu “Kwiat” w wykonaniu Feno i Sebastiana Fabijańskiego.
Warstwa muzyczna naprawdę wznosi ten projekt, nawet ponad to, czego się spodziewałem. Jest tu dużo rapu, ale pojawia się też kilka bardzo mocnych utworów, które są w większości śpiewane. Mówimy, że jest to musical rapowy, ale rap nie jest tutaj kluczowy. Kluczowa po prostu jest muzyka sama w sobie
– mówi o warstwie dźwiękowej w “Adamie” Sebastian Fabijański.
Utwór „Kwiat”, znany z singla promującego spektakl, na scenie zabrzmiał w wykonaniu Wiktorii Kostrzewy i Sebastiana Fabijańskiego. Jest to przejmujące wyznanie żalu bohaterów postawionych przed tragicznym wyborem – decyzją czy zostać rodzicami w obliczu katastrofalnych warunków życia.
Piosenka „Ruina”, brawurowo wykonana przez Karolinę Czarnecką i Feno to nieco straszny manifest euforii w obliczu zagłady, pod którym kryje się bunt przeciwko niemożliwej do zaakceptowania rzeczywistości i protest wobec perspektywy wyginięcia rodzaju ludzkiego.
Posłuchaj utworu “Ruina” w wykonaniu Karoliny Czarneckiej i Sebastiana Fabijańskiego.
Łukasz Gocławski z Katarzyną Granecką rapują i śpiewają w utworze „Bielmo” o kruchości życia i potrzebie czerpania radości nawet z krótkich chwil szczęścia, szczególnie w obliczu ciężkiej choroby nowotworowej.
Zobacz utwór „Bielmo” w wykonaniu Sebastiana Fabijańskiego i Karoliny Czarneckiej. W klipie zgodzili się wziąć udział podopieczni Hospicjum Onkologicznego św. Krzysztofa, których obecność przypomina, że nawet w obliczu bardzo trudnych doświadczeń – w tym ciężkiej choroby – trzeba pielęgnować relacje, miłość, ciepło rodzinne i wykorzystać każdą chwilę w możliwie najlepszy sposób. Teatr Bohema House wsparł finansowo Fundację Hospicjum Onkologiczne św. Krzysztofa ponieważ podziela jego wartości i wspiera jego misję.
Zgodnie ze swoją dotychczasową tradycją Teatr Bohema House zrealizował spektakl “Adam” w spektakularnej oprawie multimedialnej i z piękną choreografią w wykonaniu zespołu tancerzy pod kierownictwem Weroniki Fabijańskiej.
Nowością na scenie jest robot, który bardzo spodobał się publiczności. Odgrywana przez niego postać to robot Bolly – dziecko pary bohaterów: Loli i Lolka, towarzyszący bohaterom i odgrywający kluczową rolę dla przetrwania gatunku ludzkiego.
Podczas premiery spektaklu była okazja do rozmowy z artystami oraz producentem spektaklu. Rozmowę na scenie poprowadził red. Maciej Orłoś. A pytania mogła zadawać również publiczność.
Producent spektaklu, dr Katarzyna Jadwiga Michniewska rozpoczęła od gratulacji i podziękowań dla całego zespołu twórców spektaklu, składanych na ręce reżysera i odtwórcy głównej roli Sebastiana Fabijańskiego.
Szukałam osoby, która jest bardzo emocjonalna, wiarygodna, która spowoduje, że ten głos w sprawie potrzeby ochrony środowiska będzie tak wzmocniony, żeby ludzie zaczęli poważnie o tym myśleć brać to poważnie pod uwagę. Nawet nie marzyłam w swojej trzydziestoletniej karierze biznesowej, że edukację ekologiczną będziemy realizować w ten sposób. Myślę że to jest najpiękniejszy głos potrzeby ochrony środowiska, jaki mogliśmy usłyszeć w tym kraju, ale też na świecie. I jestem z tego ogromnie dumna – powiem nieskromnie – i mam nadzieję, że Państwu też się podobało
– mówiła.
Za możliwość udziału w projekcie dziękował też Sebastian Fabijański.
Chcę być głosem. Chcę być głosem na wielu płaszczyznach. I bardzo jestem wdzięczny, że mnie tutaj zaproszono i że mogę tutaj być, ponieważ dostałem przestrzeń do wyrażenia się. I to jest przepiękne. Naprawdę, każdemu życzę, żeby to, co wyraża, spotkało się z takim odbiorem
– zwrócił się w stronę publiczności.
O swoim udziale w spektaklu mówił również aktor Arkadiusz Pyć, na stałe związany z Teatrem Ekologicznym Bohema House. Odniósł się do swojej roli w “Adamie”, która inspirowana była jego własnymi przeżyciami, jako niskorosłego mężczyzny, który ze względu na ryzyko obciążenia genetycznego decyduje się na rezygnację z rodzicielstwa.
Nie jest łatwo zagrać siebie. Myślałem, że to będzie łatwiejsze. Ja mówiłem już wcześniej o tym, że nie chcę mieć dzieci, ponieważ mogłyby się urodzić z taką samą wadą genetyczną, z jaką ja się urodziłem i po prostu nie mogę tego zrobić drugiemu człowiekowi. Ale nie mówiłem o tym publicznie, tylko wśród moich znajomych i przyjaciół. I na scenie te emocje zaczęły wracać. Ale cieszę się, że to jednak wybrzmiało, że to powiedziałem. To jest dla mnie pewnego rodzaju oczyszczenie
– mówił.
Ogromne wrażenie na widzach zrobiła choreografia. Jej autorka – Weronika Fabijańska, tak skomentowała pracę nad jej przygotowaniem wraz z zespołem tancerzy:
W tym spektaklu tancerze nie byli tylko tłem, ale byli postacią, która też miała swoją historię. Dzięki temu choreografia scaliła się z całym spektaklem. Dzięki temu, że ta rola, ta postać, też miała duszę, łatwiej nam było w ten proces wejść.
Katarzyna Michniewska skomentowała też fakt, że premiera odbyła się w upalny wieczór, podczas którego wysoka temperatura była uciążliwa zarówno dla artystów, jak i dla widzów:
Ubolewam nad tym, że było tak gorąco. Współczuję bardzo zespołowi. Natomiast tak to będzie wyglądać, jeśli nic nie zrobim.
Jak dodała, artyści, z którymi współpracuje Bohema House, angażują się całym sercem w aktywności uwrażliwiające społeczeństwo na problemy środowiskowe. Dziękowała też przedsiębiorcom, których współpraca z firmą Eko Cykl Organizacja Odzysku Opakowań umożliwiła powstanie i działalność teatru.
Myślę, że można śmiało powiedzieć, że jest to najwyższy stopień społecznej odpowiedzialności biznesu i że przedsiębiorstwa i osoby, które korzystają ze środowiska, w ten sposób pokazują swoją odpowiedzialność i zaangażowanie. W imieniu wszystkich twórców obecnych tutaj w teatrze chcę powiedzieć, że artyści bardzo angażują się w kwestie ochrony środowiska i za każdym razem, kiedy tworzymy nową sztukę, czy organizujemy jakieś przedsięwzięcie związane z edukacją ekologiczną, oni mówią, że jest to dla nich inny rodzaj sztuki, który daje im ogromną satysfakcję. Mają przeświadczenie, że robią coś bardzo ważnego, że rozwiązują jakiś problem społeczny. Robią to z wielki zaangażowaniem, za co im bardzo bardzo dziękujemy. Bez nich, bez przemawiania do Państwa serc nie uda nam się rozwiązać tego problemu.
– podkreśliła.
Artyści ponadto komentowali również atmosferę towarzyszącą pracy nad spektaklem podczas prób.
Czasami było trochę ciężko, bo wszyscy mamy emocje i gdzieś te emocje muszą znaleźć ujście
– przyznał Arkadiusz Pyć.
Odniósł się do tych słów Sebastian Fabijański:
Ja wychodzę z założenia, że praca twórcza to jest raczej działanie z pogranicza konfliktu i nie ma w tym nic złego. Po prostu spotykają się siły twórcze, wektory, które na siebie nacierają.
Założycielka teatru wspominała też jego początki.
Jesteśmy spoza show biznesu. Musieliśmy się wszystkiego bardzo szybko uczyć. Ale, patrząc chociażby po dzisiejszej premierze, myślę, że ta nauka idzie nam dobrze i nie raz jeszcze Państwa zaskoczymy pozytywnie.
– zapewniła Katarzyna Michniewska.
Spektakl jest wystawiany w ramach Publicznych Kampanii Edukacyjnych (PKE). Jest to możliwe dzięki firmom, które swój obowiązek prowadzenia działań edukacyjnych realizują poprzez współpracę z firmą Eko Cykl Organizacja Odzysku Opakowań S.A. Ci przedsiębiorcy stają się w ten sposób Ekomecenasami sztuki.
Teatr Ekologiczny Bohema House od lat wystawia spektakle poruszające tematykę kryzysu klimatycznego i wyzwań związanych z degradacją środowiska naturalnego. Do tej pory spektakle inspirowane były klasycznymi opowieści, takie jak “Calineczka”, “Doktor Dolittle”, “Dziewczynka z zapałkami”, “Opowieść wigilijna”. Spektakl “Adam” oparty jest na oryginalnym pomyśle. Scenariusz do niego napisał Sebastian Fabijański. Przedstawiony w nim świat jest dotknięty katastrofą, a ludzie walczą o przetrwanie. Jednak wciąż ważne są indywidualne emocje i wyzwania, związane z rodzicielstwem, miłością, chorobą.
Bohema House jest teatrem autorskim – nie korzysta ze znanych hitów czy z licencji, ale tworzy spektakle od podstaw oraz sam zarządza swoimi prawami autorskimi, co wyróżnia go spośród obecnych na rynku instytucji kultury.
Kolejne pokazy spektaklu “Adam” zostały zaplanowane na wrzesień. Repertuar teatru i bilety dostępne są na stronie: https://www.bohemahouse.pl/spektakle/
Reżyseria: Sebastian Fabijański
W roli głównej: Sebastian Fabijański
Występują: Karolina Czarnecka, Wiktoria Kostrzewa, Feno, Pono, Łukasz Gocławski, Katarzyna Granecka, Arkadiusz Pyć
Choreografia: Weronika Fabijańska
Grupa tancerzy: Ola Sochacka, Rocksee Konofał, Marta Wojda, Krystian Rzymkiewicz, Anastasia Tsershkevich, Michał Gumkowski, Patrycja Smoleń, Ola Krzyżaniak, Natalia Siwek, Marta Jureczko
Najnowsze komentarze